Monday, September 29, 2014

S I A P A K A H D I A ?

Siapa tahu pemilik bunyi derapan kaki di syurga?
Di dunia dia hitam..
Di dunia dia hamba..
Dia dunia dia tak punya apa apa..
Beliau kasihkan Rasulullah..
Rasulullah kasihkan beliau..
Bilal beriman kepada Allah walau disiksa dengan teruk sekali..
Selepas Rasulullah wafat dia pindah dari Madinah kurang sikit kerinduan nya.. tapi lagi kuat rindunya..
Nak bagitahu kat sini yang Bilal punya rindu kat Rasulullah tak sebanyak kita rindu Rasulullah..
Bilal sampai tak nak azan sebab sebak..
Sebelum dia azan..
Dia akan kejut Rasulullah dari tidur..
Kalau tak dia.. Rasulullah yang kejut kan dia..
Rasulullah selalu tunggu dia dari menara lepas dia azan..
Rasulullah sambut dia..
Mana mungkin dia tak rindu..
Bilal takut..
Takut di tinggal Rasulullah..
Sebab dia rindu..
Hebat bilal ni..
Lepas dia keluar dari Madinah tu.. Dia ke syam rasanya
Dia ingat dia dapat kurangkan rindu..
Tp lagi bertambah rindunya..
Satu malam tu bilal bermimpi Rasulullah..
Rasulullah tanya knpa dia dah lama tak melawat Rasulullah..
Mana bukti dia rindu Rasulullah..
Pastu bilal terkejut.. Dia nangis.. Nangissss beria ria.. Sangat..
Sampai keluarga dia tanya "kenapa bilal kenapa kamu menangis"..
Bilal cakap "aku bermimpi Rasulullah"..
Pastu esoknya dia balik semula ke Madinah..
Dlm perjalanan tu dia menangis..
Menangis sebab rindukan Rasulullah
Dlm hati dia cuma satu..
Kepulangan dia cuma nak melepaskan rindu pada kekasihnya..
Sampai suara dia tak ada
Sampai shja dekat maqam Rasulullah..
Dia memberi salam dalam suara yg lemah dengar tak je suara..
Sbb dia nangis terlampau sangat.. Sbb rindu yg kuat sgt..
Dia beri salam.. "Assalamualaika ya Rasulullah, assalamualaika ya habiballah"
Masa tu khulafa ar rasyidin tepuk kepala bilal.
Masa tu saidina Abu Bakar dengan Saidina Umar..
Lupa antara salah seorang tu ckp kat bilal
"Wahai bilal, ingatlah airmata yang menangis kerana rindukan Rasulullah itu.. Takkan ditinggalkan Rasulullah"
"Dan engkau adalah orang yang tidak pernah ditinggal Rasulullah"..
Pernah tak awk nangis kerana rindu Rasulullah??
Jwb sendiri..
Pastu bilal tanya "benarkah begitu?"
Khulafa ar rasyidin pun menjawab.. "Benar"..
Pastu bilal terus peluk mereka
Airmata kurang dah..
Sbb gembira dgr Abu Bakar kata begitu..
Allah Allah Allah..
Lepastu Abu Bakar kata..
Sudah beradanya kamu di madinah.. Bagaimana kalau kamu azan..
Lepas tu bilal toleh kat menara..
Bilal teringat Rasulullah
Airmata yg tadi dah berenti, datang balik..
Bilal nangis lg..
Bilal berkata..
"Tidak Abu Bakar tidak wahai Umar..
Aku tidak kuat lagi untuk azan"..
Lepas tu, datang dua anak kecil
Sorang pegang tgn kanan sorang pegang tgn kiri..
Teka siapa anak kecil dua orang itu????
Kanan Saidina Hassan kiri Saidina Hussin..
Lepas tu Bilal terus lahir rasa syukur sbb Allah hadir kan anak kecil yg merupakan orang yang dikasihi Rasulullah..
Wajah Hassan mirip Rasulullah..
Kaki Hussin mirip Rasulullah..
Bilal tengok wajah Hassan dan tengok kaki Hussin byk kali..
Lepas Bilal tengok Saidina Hassan dan Hussin..Bilal peluk mereka.. Jelas..
Bilal terbau bau Rasulullah..
Sollu alan nabiy!
Macam tu sekali cintanya Bilal pada Rasulullah..
Tak lama selepas itu..
Hassan dan Hussin berkata..
"Bilal aku rindu mahu mendengar suara kamu melaungkan azan"
Mereka minta Bilal azan..
Bilal toleh pada Abu Bakar dan Umar..
Abu Bakar suruh Bilal lakukan..
Masuk waktu.. Ramai orang tunggu Bilal untuk dgr Bilal azan..
Ramai dah bertanya "di mana Bilal? Mana Bilal?"..
Lepas tu terpancar satu cahaya dari susuk tubuh yang gelap..
Bilal mmg gelap..
Tp dari kegelapan kulitnya terpancar satu cahaya yang menunjukkan cahaya pertama dia mencintai Rasulullah..
Bilal mula berdiri ditempat yang biasa beliau berdiri..
Semua orang menangis kerana teringat kenangan bersama Rasulullah..
Bilal terus berjalan untuk naik ke menara..
Masa naik tu Bilal nangis lagi
Bilal teringat Rasulullah..
Bilal terlihat dimata tempat Rasulullah menghantarnya menunggunya ketika dia azan..
Orang ramai yang menyaksikan Bilal ketika itu pakat menangis..
Sehingga dikatakan tiada tangis sebanyak tangis ketika
waktu itu di Madinah..
Akhirnya bilal terus memulakan azannya
الله اكبر الله اكبر
Dengar shja suara Bilal azan..
Semua jemaah menangis..
Menangissss sedih..
Rindu Rasulullah..
Rindu kekasih..
Rindu kekasih Allah..
Bilal teruskan juga azannya..
Masa tu jemaah ada yang menangis.
Jatuh..
Malah ada yang pengsan..
Knp mereka nangis??..
Knp mereka jadi lemah?
Knp mereka jd camtu?
Sebab teringat kenangan bersama Nabi Muhammad SAW..
Sehingga orang yang diluar masjid pun terkejut dgr Bilal azan.
Ada yang bertanya..
"Adakah Rasulullah dibangkitkan lagi, dibangkitkan semula?"
Sebab dulu bila dgr suara Bilal, mesti ada Rasulullah..
Jadi bila mereka terdengar suara Bilal..
Yang sudah lama tak kedengaran..
Seolah Rasulullah ada disitu..
Sbb tu mereka bertanya adakah Rasulullah dibangkitkan lagi..
Dijawab orang yang kat situ "Tidak, Itu suaranya Bilal"..
Lepastu mereka menundukkan kepala..
Masa azan Bilal bin Rabah sampai di kalimah Syahadah..
Makin ramai yang menangis..
Sehingga tangisan itu didengari..
Bilal juga menangis..
Sampai suaranya hilang..
Masa menyebut nama Muhammad.. Bilal terus pengsan
Kemudian Bilal tersedar..
Bilal berkata,
"Lanjutkan.. aku tidak mampu melanjutkan"..
Di saat kalimah MuhammadarRasulullah,
Bilal jadi lemah..
Allahu Rabbi...
Macam tu lah kerinduan Bilal kepada Rasulullah..
Ketika menyebut nama Rasulullah..
Itu yang Bilal rasa..
Rindu..
Rindu sampai lemah..
Tak terdaya..
Tp bila kita sebut nama Rasulullah.. Muhammad saw..
Apa yang kita rasa?
Apa yang kita rasa wahai sahabat ku semua ??
Dan pernah terfikir apa perasaan Baginda kalo tengok keadaan kita sekarang ..?
Bangga kah baginda dgn solat kita ? Aurat kita ? Ikhtilat(pergaulan lelaki perempuan) kita ?
Fikir sendiri, jawab sendiri.
wallahu a'lam
wassalam...

IT'S ME...!!!

IT'S ME...!!!
Assalamualaikum and hello to all my beloved readers , most of all thanks for reading my blog hope you will get ibrah from my posts...sorry for any mistakes done...if you have any problems,just leave the comments there..i'll try my best to share my knowledge with you...sharing is caring...thanks for visiting...salam ukhuwah..maassalamah wa ilalliqa'..!!!